Portret i autoportret

Portret i autoportret vam pruža mogućnopst da se izrazite na mnogo različitih načina. Sebe ili neku osobu će svaki crtač drugačije predstaviti, jer svaki crtač pokušava da prenese deo sebe u svoj rad i samim tim ostavlja svoj rukopis na crtežu.

Gledajući vaše radove izvedene na času posvećenom portretu i autoportretu, prepoznala sam puno različitih izraza. Nemojte pokušavati da crtate kao neko, jer vi niste taj neko nego ste VI sami. Pokušavati da crtate kao neko je pokušavati da pišete nečijim rukopisom što je nemoguće.

Kada ste suočeni sa temom portreta ili autoportreta, pokušajte prvo da se dobro zagledate u osobu koju crtate. Pokušajte da prepoznate koje su to osobenosti koje ta osoba nosi. Koje su njegove ili njene karakteristike lica, mimike, pokreta. Crtati nekog je pokušaj da prenesete upravo te osobenosti koje je čine određenu osobu tako posebnom.

Pokušala sam odvojim najrazličitije primere portreta i autoportreta kako biste videli kolika lepota leži u njihovoj raznovrsnosti. Ono što je tako posebno u svim tim crtežima je to što su crtači uspeli da “uhvate” te osobenosti tako da mi kao posmatrači prepoznajemo neku osobu iako je ona u crtežu svedena na par linija.

     

Pogledajte kolika je moć ovih likova a izvedeni su krajnje jednostavno. Figura je opisana u svega nekoliko linija. Često je ceo crtež sveden na slobodne i spontane linije koje nekako ipak formiraju lice i elemente portreta. Volim ovakve crteže jer se autori ne plaše da budu jednostavni i ne plaše se da budu spontani. Ne trreba zaboraviti da se nalazimo u svetu crteža i da je sve dozvoljeno. Samo treba pronaći pravi način kako da to i ostvarimo. Ruke mogu biti neproporcionalno dugačke, nos isuviše mali, oči prekrupne, ali i dalje možemo predstaviti ono karakteristično za neku osobu. Karikature su možda i najočigledniji primer za to.

 

  

Sa druge strane, ne treba zaboraviti ni boju i njenu moć i snagu koju može doprineti likovnom izrazu. Boja često može da unapredi neke elemente crteža iako se ne koristi sa puno valera (nijansi). Takav način bojenja ili slikanja se često koristi u ilustracijama.

Takođe, tu je i tradicionalniji način crtanja koji zahteva više veštine, ali koji se takođe često može videti u ilustracijama. Ovaj vid crteža je najbliži akademskom načinu crtanja i podrazumeva dosta provedenog vremena u radu (što ne znači da je ostale lako nacrtati, samo se razlikuju u izražajnim svojstvima. Ovde je rezultat više veristički što prosto traži više vremena)

  

 

Nadam se da će vam ovi primeri služiti u izradi vaših radova i pomoći da pronađete svoj lični izraz.

Srećan rad i uživajte u njemu!